سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا

saliminamin-abbasبه گزارش فرزانکان امیدوار به نقل ازسرویس سیاسی، انصاف نیوز: عباس سلیمی‌نمین، تاریخ‌پژوه و فعال سیاسی اصول‌گرا از منظر توسعه سیاسی اصرار دارد که اصلاح‌طلبان باید برای حاکمیت اعتمادسازی کنند.

آقای سلیمی نمین راه این اعتمادسازی را طرد آنانی می‌خواند که به زعم او «تندرو» محسوب می‌شوند. خواهان تخطئه تاج‌زاده است اما در مقام تاریخ‌پژوه دوره پهلوی، جواب روشنی به این پرسش نمی‌دهد که صدای مصطفی تاج‌زاده و تازج‌زاده‌ها چگونه و کجا باید شنیده شود.

این گفت‌وگو در نمایشگاه رسانه‌های ایران صورت گرفت.

انتخابات شانیت مردم را نزد سیاست‌مداران ارتقا می‌دهد. همین‌که سیاست‌مداران خود را در معرض رای و انتخاب قرار می‌دهند، به ارتقا شأن جامعه منجر می‌شود و طبیعتا به آنان گوش‌زد می‌کند که برای دست‌یابی به قدرت، باید کرامت ملت را حفظ کنند.

او کم‌رنگ‌دیدن سازوکار صندوق را به معنای کم‌رنگ کردن شأن جامعه دانست و افزود: سیاست‌مدارن که دارند کار خودشان را پیش می‌برند. دارند خودشان را رشد می‌دهند، چه آنان که واقعا صالح هستند و چه آنان که صالح نیستند. سازوکار انتخابات است که عیار آنان را نزد مردم معلوم می‌کند و روشن می‌کند که آیا در مسیر تحقق مطالبات مردم هستند یا نه؟

سلیمی‌نمین در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیوز درباره گزاره پررنگ «رای‌دادن فایده‌ای ندارد» و باورمندی بخش بزرگی از جامعه که با این سازوکار، تفاوتی در نتیجه حاصل نمی‌شود، گفت: من این سخن را قبول ندارم و معتقد نیستم که ما به عنوان اهالی رسانه، وظیفه داریم این یأس را گسترش دهیم. جامعه ما از جایی که هیچ مشارکتی در امور خودش نداشته به سطح قابل قبولی از اثرگذاری رسیده است. این جامعه می‌تواند عقب‌گرد کند، می‌تواند با غلبه بر پیچیدگی‌هایش پیش برود.

او ادامه داد: برخی از جریانات سیاسی متاسفانه اگر احساس کنند در شرایط کنونی پایگاه رای‌شان چندان فعال نیست، می‌آیند و کل مسائل جامعه را سیاه‌نمایی می‌کنند که به نفع خودشان هم نیست.

سلیمی‌نمین احزاب اصلاح‌طلب را خطاب قرار داد و گفت: اگر می‌خواهید فردا موقعیت بهتری در جامعه داشته باشید، باید امروز فعال باشید و یک گام جهت اثبات خود به جامعه بردارید. اگر امروز بذر ناامیدی و یأس بپاشید نه تنها پایگاه رای‌تان تقویت نمی‌شود بلکه در فهم مناسبات سیاسی کشور هم دچار مشکل بیشتری می‌شود و در نهایت این روند منجر به عقب افتادگی پایگاه رای خودتان و جامعه می‌شود.

این فعال سیاسی اصول‌گرا اضافه کرد: چون امروز مثلا موقعیت‌مان در انتخابات مطلوب نیست نباید موجب شویم جامعه از انتخابات مایوس شود. باید تلاش کنیم و قدم به قدم پیش برویم و دقت کنیم که اگر فعال نباشیم، فراموش می‌شویم.

خبرنگار انصاف نیوز پرسید وقتی جامعه از صندوق عبور کرده و آن را راه‌گشا نمی‌داند، آیا دعوت یک نیروی سیاسی به حضور در عرصه انتخابات، موجب بی‌اعتمادی مردم به او نمی‌شود؟ سلیمی‌نمین پاسخ داد: فرض کنیم این طوری باشد که نیست. اما فرض کنیم بخشی از جامعه چنین تلقی‌ای دارد که از صندوق رای نمی‌شود به نتیجه رسید. آیا راه حلی که داده، می‌تواند به توسعه سیاسی منجر بشود؟ نه! آن مسیر که سرخوردگی بیشتری به بار آورده است. آمده در خیابان، دو تا چیز را شکسته، توهین کرده، حرف نامربوط زده اما حتی نتوانسته تعداد بیشتری از جوانان را جذب کند.

او گفت: نمی‌توان با این توجیه که بخشی از جامعه به این جمع‌بندی رسیده که صندوق مفید نیست، وظیفه یک نیروی سیاسی را نادیده گرفت و فراموش کرد. می‌شود گفت چون بخشی از جامعه به آن راه رفته ما هم باید به همان راه برویم. با این استدلال که مردم نمی‌آیند، ماهم نمی‌آییم وظیفه نیروی سیاسی چه می‌شود؟ این‌که عوام‌گرایی است. نیروی سیاسی باید کنش‌گری سیاسی را تقویت کند.

سلیمی‌نمین ادامه داد: کار سیاسی مگر چیست؟ چه کسی گفته انتخابات موثر نیست؟ مگر می‌شود موثر نباشد؟ همین که فرصت پیدا می‌کنید با جامعه حرف بزنید، موثر است دیگر. کار سیاسی یعنی اقناع و جمع کردن ذره ذره رأی.

این فعال سیاسی اصول‌گرا درباره تجربه ناموفق اصلاح‌طلبان در نهادهای انتخابی و جامه عمل نپوشیدن انتظارات پایگاه رای‌شان، گفت: شما اطلاح‌طلب‌ها در مصادر قدرت پیش نرفتید چون به بی‌راهه رفتید. آدم‌های قدرت‌طلب را در راس قرار دادید. در توسعه سیاسی‌تان گفتید آقای تمساح یزدی. مگر تولید فکر کردید؟ بحث فتح سنگر به سنگر را مطرح کردید، به اسلام توهین کردید چون به زعم شما اسلام برای‌تان محدودیت ایجاد می‌کند. گفتید اعدام یک حکم ضدانسانی است.

او در پاسخ به این تذکر خبرنگار انصاف نیوز که نمی‌توان همه اصلاح‌طلبان را به این چوب‌ها برانید، گفت: بله، قبول دارم اما این‌ها توانستند اصلاحات را منحرف کنند. بیایید اصلاح کنید. شما در جامعه‌ای زندگی می‌کنید که اصلاح‌طلبی به رسمیت شناخته شده. گرایش‌ها برای طرد اصلاحات نقد شده. رفتند پیش رهبری که مثلا اصلاحات را حذف کنند، رهبری گفتند خیر، اصلاح‌طلبی یک گرایش فکری است که اصلا قابل حذف نیست. از فرصت انتخابات استفاده کنید و با استفاده از تریبون‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، اندیشه خود را مطرح کنید.

هزینه متفاوت خطا برای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان

سلیمی‌نمین در واکنش به این گفته خبرنگار که شما در نهایت اصلاح‌طلبان را مقصر سردی فضای انتخابات تلقی کردید، گفت: نه، برخی جریانات سیاسی مقابل اصلاحات هم بد عمل کردند. خطاهای شورای نگهبان را هم می‌بینم. وزارت کشور را هم مقصر می‌دانم. این‌ها هم خطا می‌کنند مانند هر انسان دیگری.

خبرنگار انصاف نیوز گفت: اصلاح‌طلب‌ها ثمره خطای‌ خود را دیده‌اند. یا اخراج شده‌اند یا رای نیاورده‌اند اما وقتی شورای نگهبان خطا می‌کند، هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. سلیمی‌نمین پاسخ داد: مورد عتاب رهبری قرار می‌گیرد که ظلم شده و باید جبران شود. خبرنگار گفت: ولی نتیجه نداشته. سلیمی‌نمین پاسخ داد: چرا نداشته. حتما داشته اما شما که انتظار ندارید ما در توسعه سیاسی یک‌شبه برویم پله صدم.

آقای سلیمی‌نمین به مواضع مصطفی تاج‌زاده هم اشاره کرد و گفت: وقتی آقای تاج‌زاده در رای‌گیری داخلی جبهه اصلاحات دوم می‌شود یعنی اصلاح‌طلب‌ها هیچ‌وقت حاضر نیستند با نیروهای تند خودشان مرزبندی کنند. این نگرانی را افزایش می‌دهد. در نتیجه در آستانه انتخابات، شورای نگهبان نگران می‌شود که نکند باز مجلس ششم رخ دهد.

خبرنگار انصاف نیوز پرسید: گرایش به تاج‌زاده را به این معنا نمی‌دانید که این مطالبه در کف جامعه وجود دارد؟ سلیمی‌نمین جواب داد: ممکن است اما وقتی ردصلاحیت شدید، جیغ نکشید. معلوم است کسی که می‌گوید باید قانون اساسی تغییر کند، نباید جایگاهی داشته باشد و روشن است که اصلاح‌طلب‌هایی که می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی کار کنند، باید با او مرزبندی کنند.

سلیمی‌نمین ادامه داد: اصلاح‌طلبان وزین بارها به من گفته‌اند حاضر نیستیم با نیروهای تندروی‌مان درگیر شویم. شما با نیروهای تندروی خود مماشات می‌کنید. انتظار دارید شورای نگهبان نگران نشود؟ کشور را تا مرز ضربه‌خوردن جدی بردید. خب شورای نگهبان نگران می‌شود. شما با تایید شورای نگهبان مجلس را گرفتید اما تلاش کردید از هر راهی و حتی غیرقانونی، قدرت خود را افزایش دهید. حاضر نیستید با تندروها، روشن مرزبندی کنید.

این تاریخ‌پژوه اصول‌گرا افزود: در اصول‌گرایان هم این گرایشات گروهی وجود دارد و بسیاری از آنان حاضر نیستند با آنان که به اصطلاح توپخانه دارند، مرزبندی کنند. در جلسات و به شکل خصوصی می‌گویند که با فلان آدم کوتوله سیاسی زاویه دارند اما علنی با آنان مرزبندی نمی‌کنند.

سلیمی‌نمین یک گام فراتر گذاشت و مکاتبه تاج‌زاده با محسن مخملباف را هم محکوم کرد و گفت: شما اصلاح‌طلبان حاضر نیستید کمترین برخورد را با نیروهای تندرو خود داشته باشید. وقتی تاج‌زاده با کسی که به آن‌طرف مرز رفته و با اسرائیل مراوده دارد مکاتبه می‌کند و او را دوست گرامی می‌خواند، هیچ‌کس در اردوگاه اصلاحات او را تخطئه نمی‌کند.

خبرنگار انصاف نیوز از سلیمی‌نمین پرسید: شما در نقد حکومت پهلوی می‌گویید صدای مردم را نشنید و سقوط کرد. صدای تاج‌زاده و تاج‌زاده‌ها کجا باید شنیده شود؟ او در پاسخ گفت: خیلی فرق می‌کند. آن‌جا انسداد سیاسی بود. حتی محمدرضا پهلوی هم در انتخاب کارگزاران حکومتش اختیار نداشت. شاه به عنوان نماد ظاهری قدرت در برابر بیگانه اراده‌ای نداشت. اسناد را بخوانید؛ تیمور بختیار، رئیس ساواک به او تحمیل شد. امروز ما انسداد سیاسی داریم؟ نه. امکان دارد بگویید روند توسعه سیاسی با فلان عملکرد کند شده است، که درست هم هست اما توسعه سیاسی هم داشته‌ایم. اصلا این دوره و آن دوره قابل قیاس نیست.

سلیمی‌نمین ضمن تکرار گزاره «تندروها را به حاشیه برانید تا اعتماد ایجاد کنید» دعوت بیانیه 110 امضایی به انتخابات را اقدامی خوب توصیف کرد و گفت: وقتی ما شما را کنار دشمنان نبینیم، دوستی بین‌مان تقویت می‌شود.

توسعه سیاسی کف خیابان به دست نمی‌آید

او استفاده از ظرفیت تمام دل‌سوزان سرنوشت کشور را راهی برای پیش‌برد توسعه سیاسی خواند و ادامه داد: رهبری می‌گویند اصلاح‌طلبان در نظام خواهند بود و تمایلی به حذف آنان نداریم و کسانی که حرف حذف اصلاح‌طلبان را می‌زنند مورد انتقاد رهبری قرار می گیرند. خب! از این فرصت استفاده کنید و سازوکار انتخابات را تقویت کنید.

او به این پرسش که وقتی نسل جوان احساس می‌کند پا بیخ گلویش گذاشته‌اید و امکان هر حرکت و حرفی را از او گرفته‌اید، چرا باید رای بدهد؟ پاسخ داد: قبول دارم که روند توسعه سیاسی در میان نوجوانان ما کند شده است و بنابراین زود تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه قرار می‌گیرند.

سلیمی‌نمین جذب نوجوانان و اقناع ایشان را کاری دانست که از رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب‌ برمی‌آید. او گفت: شما می‌توانید به آنان بیاموزید که توسعه سیاسی در کف خیابان شکل نمی‌گیرد و مطالباتش را از سازوکار صندوق رای پیگیری کند.

او روند حذفی را موجب اختلال در توسعه سیاسی خواند و گفت: هم ما اصول‌گرایان و هم شما اصلاح‌طلبان باید نسبت به روندهای حذفی واکنش نشان دهیم و با اعتمادسازی در حاکمیت مانع از حذف و طرد نیروهای کارآمد و دل‌سوز شویم.

 

 

 




موضوع مطلب : سلینی نمین, علیرضااخسانی نیا

پیوندها
لوگو
علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 840
  • بازدید دیروز: 1702
  • کل بازدیدها: 14524614